تقویم تاریخ -16 مهر
جوانان امروز
جوان.ازدواج.خانواده

137پیش ازمیلاد:امروز هشتم اكتبر روز «مهر» از ماه مهر و «روز مهرگان» است كه ایرانیان از هزاره دوم پیش از میلاد آن را گرامی داشته اند و بعدها دومین روز مهم سال پس از «نوروز» به شمار آورده و مفصل ترین مراسم از جشن های شش روزه مهرگان را در این روز برگزار كرده اند. از سده جاری به دلیل نامعلوم، روز مهرگان از شانزدهم مهر به چهاردهم این ماه منتقل شده است!. مهر (میترا) در پارسی مفهوم «فروغ، روشنایی، دوستی، پیوستگی، پیوند و محبت» داشته و ضد دروغ، دروغ گویی، پیمان شكنی و نامهربانی كردن بوده است. در زبان پارسی، واژه «دروغ» ازسه هزار سال پیش تغییر نیافته كه تلفظ اولیه آن «دروگ» بود. پیش از هخامنشیان، جشن مهرگان را بغ یادی ( (بگ یادی) «یاد خدا - سپاسگزاری از خدا» می گفتند. بغداد (خدا آن را داده ) نام درختستانی در نزدیكی تیسفون پایتخت اشكانیان و ساسانیان بود كه بعداً به صورت شهر درآمد و پایتخت عباسیان شد. مورخان در همه كشورها، با توجه به این جشن ها، تداوم بكار بردن واژه مهربان و رعایت خصلت مهربان بودن و مهربانی كردن در میان ایرانیان كه طبیعت ثانوی آنان شده و به اصطلاح در خونشان قرار گرفته است، ایرانیان را مهربان ترین، باگذشت ترین و میهمان نواز ترین مردم جهان نوشته اند.

عمر خیام نیشابوری كه تقویم خورشیدی را تنظیم كرده درباره مهر ماه و جشن مهرگان گفته است: «این ماه را از آن مهرماه گویند كه مهربانی بود مردمان را بر یكدیگر، از هر چه رسیده باشد، از غله و میوه نصیب باشد، بدهند و بخورند با هم.».

فلسفه آیین های مهرگان سپاسگزاری به درگاه خداوند به خاطر بركاتی كه عنایت كرده و تحكیم دوستی و محبت میان انسانها است.

ایرانیان از دیر زمان كوشیده اند كه كارهای مهم را از مهر ماه آغاز كنند، از جمله ازدواج و تشكیل زندگانی خانوادگی. به نوشته مورخان یونانی، به دستور داریوش بزرگ بود كه دبستان های ایران از مهر ماه آغاز به كار كرده اند و انتشار همین نوشته ها سبب شد كه در سراسر جهان آغاز سال تحصیلی از سپتامبر (10 شهریور تا 10 مهر ) قرار داده شود. این مورخان نوشته اند كه در دبستانها كه ویژه پسران ایران بود به كودكان می آموختند كه اقتدار و عظمت وطن و حفظ تمدن آنان بستگی به آن دارد كه متحد باشند و ارتشی شكست ناپذیر داشته و همواره آماده دفاع از وطن باشند. داریوش بزرگ حكومت خود را از مهر ماه آغازكرد ه بود. مهستان (سنای ایران در برابر سنای روم) كه ازسال 137 پیش از میلاد آغاز به كار كرد فعالیت سالانه اش را روز پس از جشن مهرگان ( 17 مهر ماه ) از سر می گرفت. درعصر دودمان پهلوی نیز گشایش سال پارلمانی ایران از مهر ماه مقرر شد.


1746م:هشتم اكتبر سال 1746 (16 مهر) دولت عثمانی كه ارتش آن كشور در سال 1745 در منطقه «قارص» از ارتش ایران شكست خورده بود به نادرشاه پیشنهاد کرد که یك پیمان صلح دائم برای حل همه اختلافات دو دولت تنظیم و امضاء شود. نادرشاه در آگوست 1743 بغداد و بصره را تصرف و کرکوک را گلوله باران کرده بود زیرا که عثمانی ها پی در پی شرایط صلحی را که میان آن دولت و دولت صفویه امضاء شده بود نقض می کردند. قرارداد صلح پیشنهادی عثمانی با نادرشاه در سال 1747 میان دو دولت به امضاء رسید، نادر از بغداد صرف نظر کرد و عثمانی حاکمیت ایران بر سلیمانیه و ایروان را برسمیت شناخت و متعهد شد که نسبت به قفقاز ایران نظر نداشته باشد. شاه عباس یکم قبلا در یک مصالحه، قسمتی از سرزمینی را که اینک کشور عراق است به عثمانی ها داده بود تا نسبت به ارمنستان و سراسر قفقاز ادعا نداشته باشند. در این مصالحه ها به منطقه بصره اشاره نشده و به همین دلیل کریمخان زند برایش حکمران تعیین کرد و فرستاد و صدای اعتراض عثمانی را با گلوله خاموش کرد. انگلیسی ها در جریان جنگ جهانی اول وارد بین النهرین شدند و پس از شکست عثمانی در جنگ، سه ایالت عثمانی را از آن جدا کردند و ترکیب از این سه، ایالت عراق را ساختند و تحت نظر خود یک امیرزاده حجاز را پادشاهش کردند و در سال 1932 تحت فشار روحانیون شیعه، با حفظ نیروهای نظامی خود در عراق و پس از ترسیم مرزهای آن به این کشور تازه ساز استقلال دادند. در آگوست 1941نیروهای انگلیسی از خاک عراق به ایران تعرص و آن را اشغال نظامی کردند. سلطنت عراق در سال 1958 توسط ژنرال قاسم منحل شد و از آن پس گاهی ناسیونالیستها و زمانی بعثی ها بر عراق حکومت کردند و این کشور در بهار 2003 به تصرف آمریکا درآمد که هنور نیروهایش در آنجا مستقر هستند. تیسفون که هشت قرن پایتخت ایران بود در 36 کیلومتری جنوب بغداد قرار دارد.


1940م:طبق اسناد به دست آمده، استالین رهبر وقت شوروی كه در آستانه جنگ جهانی دوم با هیتلر قرارداد عدم تعرض امضا كرده بود، در پاسخ به درخواست هیتلر كه تعهد كند سوخت (نفت) مورد نیاز آلمان را تامین سازد (درعوض) از او خواسته بود نظر به تاریخ و فرهنگ مشترك مردم جمهوری های جنوبی شوروی با ایرانیان، با بسط نفوذ شوروی در ایران كه از مشروعیت جهانی هم برخوردار خواهد بود رضایت دهد. استالین تمایل مشابهی را هم نسبت به بلغارستان نشان داده بود كه هیتلر به دلیل علاقه شخصی به تاریخ، فرهنگ و مردم ایران و ملاحظات نژادی و نیز رابطه ویزه با رضاشاه و طرح های دور و درازی که با هم داشتند در پاسخ مورخ هشتم اكتبر (16 مهر ماه) سال 1940 خود به استالین با بسط نفوذ شوروی در ایران اكیدا مخالفت كرد، ولی با تمایل رهبر شوروی نسبت به بلغارستان روی موافق نشان داد.

مورخانی كه درباره علل و نتایج و جریان جنگ جهانی دوم بررسی و مطالعه كرده اند نوشته اند كه یكی از دلایل (فرعی) تردید هیتلر به صداقت استالین و حمله نظامی به شوروی همین خواست استالین(درباره ایران) از وی بود و با این كه بسیاری از ژنرالهای آلمان باز كردن جبهه روسیه را كه كشوری وسیع و زمستانی سخت دارد به مصلحت نمی دیدند هیتلر در ژوئن 1941 حمله نظامی به شوروی را آغاز كرد. همین مورخان نوشته اند كه دلیل عدم تخلیه ایران از واحدهای ارتش سرخ، پس از پایان جنگ دوم نیز به همان علت و تمایل قدیمی استالین بود. طبق همین اسناد، قرار بود كه ایران به عضویت پیمان محور (آلمان، ایتالیا، ژاپن) درآید كه انگلیسی ها از طریق جاسوس های خود متوجه قضیه شدند و از فرصت حمله آلمان به شوروی استفاده كردند و با خریدن چند ژنرال و سیاستمدار در تهران، ایران را كه دارای ارتشی نیرومند و وسیع بود با چند هزار سرباز فرسوده و دست دوم اشغال نظامی كردند و رئیس كشور را بركنار و به تبعید فرستادند.

در دهه 1960 كه سخن از ایجاد فدراسیون ایران و افغانستان همزبان ، همفرهنگ و همنژاد ایران و افغانستان به میان آمد كه مردمشان نیاكان مشترك دارند، كرملین سخت ترین مخالفت ها را با آن از خود نشان داد، زیرا از آن می ترسید كه تاجیكستان تمایل به پیوستن به این فدراسیون نشان دهد و امپراتوری پارسها در مرزهای جنوبی شوروی زنده شود و به همین سبب هم هنگامی كه ایران (به خواست آمریكا) به كمك همنژادان كرد خود در عراق شتافت، كرملین با عراق قرارداد دوستی امضا كرد و سیل اسلحه را به آن كشور سرازیر ساخت.






1302ش:رضاخان پهلوی سردار سپه و وزیر جنگ قوام السلطنه رئیس الوزراء سابق را متهم به طرح توطئه قتل خود كرد و بدون مراجعه به دستگاه قضایی 16 مهر ماه 1302 وی را احضار و در پادگان تهران بازداشت كرد و دو هفته دربند نگهداشت و سپس با میانجیگری احمد شاه آزاد ساخت و با این عمل همه رجال را ترسانید.



1313ش:در این روز در سال 1313 و در جریان جشن های هزاره فردوسی، مجلس شورای ملی تمامی جلسه خود به فردوسی و تجلیل از خدمات ایراندوستانه او و عظمت كاری را كه در خدمت به ایران و ایرانی انجام داده بود اختصاص داد و بر قطعنامه مستشرقین که فردوسی را میهندوسترین ایرانیان اعلام کرده بودند صحه گذارد. در جریان مراسم 15 روزه فردوسی بیش از چهل مستشرق از سایر كشورها در تهران گرد آمده و هرکدام رساله داده و نطق کرده بودند.

در همین روز شهرداری تهران خیابان علاء الدوله را به «فردوسی» تغییر نام داد. دو شب پیش از این نخست وزیر در كاخ گلستان ضیافت باشكوهی به افتخار مستشرقین خارجی كه از چهار گوشه جهان به ایران آمده بودند برپا كرده بود و نطقهای متعدد در بزرگداشت فردوسی ایراد شده بود. در جلسه 16 مهرماه مستشرقین كه در دارالفنون (خیابان ناصر خسرو) بر گذار شده بود، به مناسبت «روز مهرگان» سخنرانی ها عمدتا در باره آیین های باستانی مهرگان بود و این كه ایرانیان از دیر زمان در میهمان نوازی و مهربانی كردن در جهان نمونه بوده اند.

در پایان این جلسه، عكس زیر از شركت كنندگان گرفته شد تا به یادگار بماند. ضمنا در این روز به مستشرقین خارجی و ادیبان و مورخان ایرانی گفته شد كه خود را برای سفر به خراسان و گشایش آرامگاه فردوسی در توس و و در آنجا آشنایی با رضا شاه كه برای شركت در این مراسم حضور خواهد داشت آماده كنند.







1967م:ارنستو «چه» گوارا، پزشك و انقلابی سوسیالیست آرژانتینی كه در انقلاب كوبا مرد شماره 2 به شمار می آمد و پس از پیروزی این انقلاب، وزیر صنایع كوبا شده بود هشتم اكتبر سال 1967 در زد و خورد با ژاندارمهای كشور بولیوی دستگیر و همان روز و یا روز بعد در اسارت كشته شد و دهم اكتبر عكس جسد او را به روزنامه ها دادند تا مرگ وی را ثابت كنند). قتل فوری او برای این بود كه اگر زنده بودنش ثابت می شد، به علت كثرت هوادارانش در سراسر جهان، و مداخله دولتهای كمونیست از جمله شوروی، دیگر كشتن او امكانپذیر نبود.بعدا برخی از افسران ارشد بولیوی اعتراف كردند كه به خواست «سیا» چه گوارا به قتل رسید. وی به همراه شش تن از یارانش كشته شد. این گروه به بولیوی رفته بودند تا راه و رسم انقلاب را به كشاورزان و بومیان(سرخپوستان) محروم این كشور بیاموزند. «چه» هنگام قتل 39 ساله بود.

«چه» دو سال پیش از آن، كوبا را ترك كرده بود تا مردم سایر كشورها را با انقلاب مسلحانه آشنا سازد، زیرا عقیده داشت كه در جهان نیروهایی هستند كه با همه امكانات خود مانع انجام هر گونه تحول از راههای مسالمت آمیز می شوند.

بقایای جسد «چه» كه به نوشته برخی از مورخان «قتل فوری» او با اشاره امریكا صورت گرفته است، چند سال پیش به كوبا حمل و مدفون شد.

در سی امین سالروز قتل «چه» پنجمین كنگره حزب كمونیست كوبا به نام او گشایش یافت و فیدل كاسترو ضمن نطق بسیار طولانی خود دكتر «چه» را یكی از بزرگترین فداییان برابری مردم خواند كه جانش را در راه ظلم زدایی از جامعه بشری و تامین رفاه برابر مردم از دست داد. كاسترو «چه» را از بزرگترین دشمنان امپریالیسم و نظام سرمایه داری خواند و گفت اطمینان دارد كه راه «چه» از سوی سایر انقلابیون و جوانان جهان ادامه خواهد یافت.






2003م:سه شنبه هفتم اكتبر 2003 رای دهندگان كالیفرنیای 35 میلیونی رای به بركناری «گری دیویس» فرماندار این ایالت دادند؛ كه وی را 11 ماه پیش با 67 درصد آراء به این سمت انتخاب كرده بودند، زیرا كه به آنان در یك مورد گزارش خلاف واقع داده بود و آرنولدشورزنگر بازیگر 56 ساله اتریشی تبار فیلم های سینمایی را كه مطلقا تجربه كار دولتی و تحصیلات سیاسی نداشته و قبلا كار سیاسی نكرده بود به جای او بر گزیدند. برخورداری آرنولدشورزنگر از دنیای سیاست، تنها این بوده است كه شوهر «ماریا شرایور» خواهرزاده كندی ها است و «ماریا» در طول مبارزات انتخاباتی در كنار شوهرش ایستاده بود و اتهامات 15 زن را كه گفته بودند «آرنولد» آنها را ناخواسته لمس كرده بود نادیده گرفت. آرنولد كه در منطقه «گراس» اتریش به دنیا آمده و پدرش قبلا یك افسر پلیس هودار نازیسم بود بارها علنا از هیتلر تمجید كرده بود. وی انگلیسی را با اکسنت آلمانی تكلم می كند. با وجود این، رای دهندگان كالیفرنیایی او را بر 135 نامزد دیگر ترجیح دادند. آرنولدشورزنگر چون بادی بیلدر است عمدتا در فیلمهای سینمای معروف به "بزن - بزن" شرکت کرده بود. به همین سبب، مفسران رسانه ها كه ناظر بر این انتخابات بودند در مقالات خود با تعجب سئوال كرده بودند كه «رای دهندگان قرن 21 را چه می شود؟» و استادان علوم سیاسی در اظهارنظرهای خود گفته بودند كه با توجه به نتایج چند انتخابات اخیر از این دست در گوشه و كنار جهان باید در فرضیه های «دمكراسی» و مشاركت در آن نگاه تازه افكند، زیرا رای دهندگان نسل نو نمی دانند كه فلسفه دمكراسی انتخاب «بهترین» های یك جامعه برای اداره آن است؛ دود لجبازی كردن و اسیر احساس و عاطفه شدن در انتخابات، بعدا به چشم خودشان خواهد رفت و بهایش را كل جامعه باید بپردازد، زیرا كه در سیاست، اصل «یك زمان غافل شدم صد سال راهم دور شد» بیش از هر جنبه دیگر زندگانی صدق می كند.







2005م:شمارش آراء انتخابات افغانستان به دلیل كثرت نامزدها تا (8 اكتبر 2005) كاملا پایان نیافته بود و در حالی که در ایالت غربی فراه (واقع در مجاورت مرز ایران) نام بانو «جویا» 27 ساله و از مبارزان تامین حقوق بشر در میان برندگان آراء ردیف بالا قرارداشت، در ایالت جنوبی زابل، عبدالسلام از افسران سابق طالبان معروف به عبدالسلام راكتی (كارشناس بكار بردن راكت) برنده انتخابات شده بود. در افغانستان، برای نامزد شدن در انتخابات، شرایط پیچیده وجود ندارد و مانند بیشتر كشورها هركس بخواهد می تواند نامزد شود. رسانه های جهان عکسهایی از انتخابات افغانستان منتشر ساخته بودند که زنان برقعی بچه بغل را در صف رای دهندگان نشان می داد. این رسانه ها نوشته بودند که بیشتر این زنان بی سواد بودند و از مفاهیم دمکراسی بی اطلاع، و به اصرار وادار به رفتن به حوزه های رای گیری شده بودند. افغانستان قبلا 13 سال حكومت كمونیستی داشت و تنها شهرنشینان این كشور مردمی تاحدی آشنا به سیاست هستند.







2005م:ششم اكتبر 2005 «میشل ویMichelle Wie» پانزده ساله دختر چینی تبار آمریكایی در آستانه شانزده ساله شدن در مسابقه ای كه در هاوایی برگذار شد عنوان «گلفر حرفه ای» به دست آورد. وی نخستین دختر در این سن است كه در تاریخ ورزش گلف، این عنوان را به دست آورده است. او در این سن دارای دو متر طول قد است. كمپانی های نایكه و سونی به میشل (عكس مقابل) ده میلیون دلار داده بودند تا برایشان تبلیغ كند. وی با دریافت این پول موظف شده بود كه "تی شرت" دارای علامت «نایكه (سازنده كفش)» بپوشد و در میدانی بازی كند كه دست كم یك علامت سونی (كمپانی ژاپنی سازنده وسائل الكترونیك) نصب شده باشد.

در آمریكا وقتی رسانه ها به یك ورزشكار عنوان حرفه ای دهند، یعنی كسی كه از طریق شركت در مسابقه های ورزشی امرار معاش كند و ورزش و مسابقه؛ پیشه و حرفه او باشد و با كسب این لقب، یك ورزشكار از صورت آماتور خارج می شود.







1901م:«رنسوم اولدز» سازنده اتومبیل سواری اوزمبیل نخستین آگهی تجاری تبلیغ برای فروش اتومبیل را به روزنامه های آمریكا داد و چهارم اكتبر 1901 نخستین روزنامه در نیویورك آن را چاپ كرد. قرار بود كه چاپ این آگهی تا هشتم اكتبر ادامه داشته باشد تا «اولدز» از تاثیر و نتیجه آن آگاه شود و ببیند كه چه میزان سفارش ساخت به دست می آورد. وی قبلا اظهار امیدواری كرده بود تا پایان سال ( نزدیك به یه ماه بعد) 400 اتومبیل دیگر بفروشد تا كار ساختن مدل سال 1902 را آغاز كند. وی آگهی تجاری خود را با عكس بالا به نشریات داده بود و در زیر عكس به امضای خود نوشته بود: تپه ها در برابر اوزمبیل هیچ هستند. رانندگی اتومبیلی را كه از تپه بالا می رود «رنسوم» خود بر عهده دارد. در این آگهی بهای هر دستگاه اوزمبیل 650 دلار اعلام شده بود.






1633م:هشتم اكتبر سال 1633 شهر «دور چسترDorchester» ماساچوست به سبك كشور - شهرهای یونان باستان برای خود "دولت شهر" تاسیس كرد، كه این اقدام به تدریج در سراسر آمریكا اقتباس شد به گونه ای كه هم اكنون، همه شهرهای ایالات متحده در امور داخلی خود استقلال دارند و شهرداران بر آنها حكومت می كنند و شوراهای شهر پارلمان محلی بشمار می آیند و همه امور شهر از پلیس تا مدرسه ، آب تا فاضلاب ـ جز پستخانه ـ توسط آنها اداره می شوند.



1871م:نزدیک به نیمه شب هشتم اكتبر سال 1871زنی به نام «الیری OLeary» از ساكنان حاشیه شمال غربی شهر شیكاگو که در گاوداری خود زندگی می کرد با مشاهده یك گاو كه وارد اطاق او شده بود سراسیمه شد و فانوس روشن و پر از نفت را به سوی این حیوان پرتاب كرد كه فانوس ساختمان را آتش زد و آتش به سبب وزش باد به سایر خانه ها سرایت كرد ، منطقه ای وسیع را فرا گرفت و باعث سوختن 17 هزار و 450 ساختمان و مرگ 1200 تا 2500 تن شد و اگر درهای زندان گشوده نشده بود و زندانیان فراری داده نشده بودند بیش از دو هزار تن هم در زندان می سوختند. دلیل دقیق نبودن رقم تلفات، خاكستر شدن نیمی از اجساد بوده است. از لحاظ تلفات، این، بزرگترین آتش سوزی در آمریكا در طول تاریخ كوتاه این كشور بشمار آورده شده است.رودخانه شیکاگو و پیشرفتگی دریاچه میشیگان در آن مانع رسیدن شعله های آتش به سایر محله ها و بار اندازها شد.






1895م:هشتم اکتبر سال 1895 ملكه سرزمین كره در كاخ خود ترور شد.سفیر ژاپن در كره كه موفق نمی شد از ملكه «مین» رئیس كشورکره، در آن زمان وفادار به چین، برای وطن خود امتیاز سیاسی بگیرد، دو آدمكش را اجیر كرد كه به صورتی به كاخ سلطنتی كره راه یابند و در آنجا جلب اعتماد كنند و در فرصت مناسب، ملكه انعطاف ناپذیر را مقتول سازند كه چنین شد.


1918م:در پی نطق هیتلر در پارلمان سراسری آلمان (رایشتاگReichstag) كه آلمان به هدفهای خود كه پس گرفتن اراضی از دست رفته سال 1918 بود رسیده و اشتیاق به جنگ با انگلستان و فرانسه را ندارد و آماده مذاكره صلح برای برقراری نظمی نوین در اروپاست، انگلستان و فرانسه كه قبلا به آلمان اعلان جنگ داده بودند هشتم اكتبر1939 پیشنهاد هیتلر را رد كردند و اعلام داشتند كه صلح واقعی تنها پس از شكست نظامی آلمان امكان پذیر خواهد بود. پیشنهاد هیتلر به روزولت رئیس جمهوری وقت آمریكا برای میانجیگری بین آلمان از یك سوی و فرانسه و انگلستان از سوی دیگر هم با بی اعتنایی روزولت رو به رو شد . چند روز بعد یك زیر دریائی آلمانی با غرق كردن ناوفرماندهی "رویال اوك" انگلستان كه اعلام شده بود شكست ناپذیر است و زره اش هر گونه اژدری را خنثی می كند جنگ آلمان با این دو كشور را كه قبلا از سوی انگلستان و فرانسه اعلان شده بود آغاز كرد و نیروهای آلمانی با شكستن خط ماژینو و تصرف برق آسای فرانسه و فراری دادن نیروهای كمكی انگلستان از «دونكرك» جهان را شگفت زده كردند. اما، اشتباه هیتلر كه از علوم نظامی اطلاع كامل نداشت و تاریخ جنگها را به دقت مطالعه نكرده بود با حمله به شوروی جبهه دوم را كه خارج از ظرفیت نظامی آلمان بود گشود كه سرانجام به شكست او انجامید. اعزام بهترین واحدها و ژنرالهای آلمانی به افریقا و بالكان به كمك ایتالیا نیز مزید بر علت شد. طبق قانون جنگ های تعرضی؛ دشمنان یكی پس از دیگری باید از میان برداشته شوند. به عبارت دیگر؛ در یك زمان، تنها باید به یك دشمن حمله برد.






2003م:به گزارش هفتم اكتبر 2003 اسو سییتدپرس، در پی احضار نظامیان ذخیره ایالت آركانزا به زیر پرچم جهت عزیمت به عراق، شهر «برد فورد» این ایالت بدون شهردار، رئیس پلیس و رئیس كتابخانه شده است، زیرا هر سه مقام كه از نیروی ذخیره بودند به خدمت فعال فراخوانده شده بودند. در ایالات متحده، قانون وظیفه عمومی (سربازشدن در سنی معین و بدون دریافت دستمزد) وجود ندارد و نظامیان این کشور استخدامی (پیمانی) هستند و پس از انقضای پیمان نامه اگر بخواهند که بازهم مبلغی دستمزد بگیرند و از مزایایی برخوردار شوند باید در بخش ذخیره اسم نویسی کنند. در طول ذخیره بودن، افراد به انجام کارهای دیگر می پردازند و احیانا دارای مقام انتصابی و انتخابی می شوند و ....

تلفات جنگ عراق و غیر محبوب بودن این جنگ سبب شده است که از سال 2003 داوطلب استخدام در قسمت های نظامی کاهش یابد و درنتیجه راهی جز فعال کردن افراد ذخیره آمریکا و یا استخدام داوطلبان مهاجر (خارجی) نیست. در تابستان 2008 چنی معاون رئیس جمهوری آمریکا هنگامی که در مورد تلفات جنگ در عراق و افغانستان مورد اعتراض قرارگرفت گفت: کسی را اجبار به استخدام شدن در ارتش نکرده اند؛ فردی که در قسمت های نظامی استخدام شود یعنی داوطلب جنگیدن شده و جنگ کشته شدن هم دارد.


2003م:شب هفتم اكتبر 2003 «یوجینا بل» مادر یك كودك و «كلارا بل» خوهر او و مادر 5 كودك كه هر دو مطلقه و در یك خانه در شهر «یازو» واقع در ایالت می سی سی پی آمریكا زندگی می کردند بچه ها را كه یك تا ده ساله بودند در خانه گذاردند و به یك «كلوب شبانه» رفتند تا دمی را خوش بگذرانند!. در غیاب آنان خانه آتش گرفت و از شش كودك پنج تن آنان سوختند و مردند و ششمی كه مجروح شده بود توسط همسایگان به بیمارستان انتقال یافت. از آنجا كه در آمریكا ترك افراد زیر 18 سال تمام و یا علیل بدون مراقبت جرم است، قاضی شهر هر دو خواهررا به اتهام قتل غیر عمد به زندان فرستاد و کودکان را به شهرداری سپرد تا نگهداری کند.

این حادثه زمانی اتفاق افتاد كه بانوی دیگری در همان ایالت به همین اتهام محاكمه می شد و اخبار مربوط به دادرسی در رسانه ها با هدف تنبه دیگران وسیعا انتشار می یافت. حریق خانه دو خواهر «بل» یك بار دیگر نشان داد كه «عبرت آموزی» از اشتباه دیگران در جوامع بشری رو به ضعف گذارده است.



2005م:ششم اكتبر 2005 آژانس فرانس پرس گزارش داد: طبق یک برنامه مستند تلویزیون دولتی «BBC» در اکتبر این سال و به نقل از شاهدان، جورج بوش رئیس جمهوری آمریكا در جریان ملاقات ژوئن سال 2003 خود با محمود عباس رئیس دولت فلسطینی ها و در حضور «نبیل شعث» مقام فلسطینی دیگر خطاب به آنان گفته بود كه در مورد لشكر كشی به افغانستان و عراق و ایجاد یك كشور فلسطینی، از جانب خدا وحی و الهام دریافت كرده بود!.

طبق این گزارش، جورج بوش به هیات فلسطینی گفته بود: خدا به من الهام كرد كه به عراق و افغانستان لشكر كشی كنم و نیز از جانب خدا به من امر شده است كه كشوری برای فلسطینی ها بسازم. بوش ادامه داده بود: رفتن به افغانستان و جنگ با تروریستها هم به امر خدا بود. همچنین به اشاره و اجازه خداوند بود كه بروم و عراق را از شر یک دیكتاتور رهایی بخشم و به خواست خدا از من، تا كشوری برای فلسطینی ها نسازم از پای نخواهم نشست.

بی بی سی گفته است كه درباره صحت و سقم این مطالب كه از قول جورج بوش بیان شده با كاخ سفید واشنگتن تماس گرفته بود. سخنگوی دفتر رئیس جمهوری آمریكا هفتم اكتبر 2005 این مطلب را نادرست اعلام كرد!.

سارا پیلن فرماندار آلاسکا که نامزد سمت معاونت ریاست جمهوری در انتخابات نوامبر 2008 شده است در سپتامبر این سال در مصاحبه تلویزیونی با شبکه ای بی سی گفته بود که اشغال نظامی عراق، خواست خدا بود. سارا نامزد این مقام از جانب خزب جمهوریخواه است.







2005م:شبكه تلویزیونی ای بی سی (آمریكا) در اخبار ششم اكتبر 2005 خود، گزارش از كشف جاسوسی در كاخ سفید برای فیلیپین و دستگیری و بازداشت جاسوس داد. جاسوس، یك نظامی سابق آمریكایی است كه در كاخ سفید كار می كرد و به اسناد محرمانه به ویژه اسناد دفتر «چنی» معاون رئیس جمهوری آمریكا دسترسی داشت. طبق گزارش شبكه ای بی سی،Leandro Aragoncillo لئاندرو آراگونسیلو 46 ساله یك فیلیپینی تبار است كه به آمریكا مهاجرت و به تابعیت این كشور درآمده و در سپاه تفنگداران مشغول به بكار و از همین طریق مامور كار در كاخ سفید شده بود.

شبکه تلویزیونی ای بی سی در توضیح خبر خود افزوده بود: در زمان حكومت كلینتون، استرادا رئیس جمهور وقت فیلیپین در جریان دیدار خود از كاخ سفید با لئاندرو آشنا شد و بعدا با او تماس گرفت و خواست كه با دریافت پول، دفتر او را از طرحهای احتمالی كاخ سفید برضد حكومت فیلیپین آگاه سازد. پس از استرادا، لئاندرو به این كار ادامه داد و باز هدف از كسب این اطلاعات این بود كه رئیس جمهور فعلی فیلیپین بداند كه آیا در كاخ سفید طرح براندازی وی در دست تهیه نباشد. لئاندرو جمعا یكصد سند محرمانه به دفتر رئیس جمهور فیلیپین ارسال داشته بود و این قضیه پس از انتقال وی از كاخ سفید (احتمالا به دلیل بازخرید سنوات خدمت) برملاء شده بود. فیلیپین از دوستان نزدیك آمریكاست.


1600: كشور سان مارینو، كوچكترین و قدیمی ترین جمهوری جهان دارای قانون اساسی شد. این كشور 30 هزار نفری پیشرفته در سال 301 میلادی در دل ایتالیا به وجود آمد، در سال 1797 ناپلئون كه هنوز شعار های انقلاب فرانسه را به گوش داشت، استقلال آن را برسمیت شناخت و در سال 1815 كنگره وین بر این استقلال صحه گذارد و پس از تامین وحدت ایتالیا، گاریبالدی استقلال طلب و میهندوست بزرگ توصیه كرد كه استقلال جمهوری سن مارینو محفوظ بماند.

1912: كشور كوچك «مونته نگرو» به امپراتوری عثمانی اعلان جنگ داد و متعاقب آن، جنگ اول بالكان آغاز شد كه به تغییر نقشه جغرافیایی این منطقه منجر گردید.

1939: دولت هیتلر اعلام كرد؛ غرب لهستان را كه به آلمان ضمیمه ساخته، در سابق جزیی از خاك پروس (آلمان قدیم) بوده، احقاق حق شده و خطایی صورت نگرفته است.

1941: نیروهای هیتلر در پیشروی به سوی قفقاز جنوبی و مناطق نفتی خاور میانه به شبه جزیره آزوف (شمال دریای سیاه) رسیدند.

1982: دولت وقت لهستان جنبش «همبستگی» را كه در انتخابات اكتبر 2005 بیشترین آراء را به دست آورده غیر قانونی اعلام داشت.

1992: ویلی برانت رئیس جنبش سوسیال دمكراسی (صدراعظم اسبق آلمان) درگذشت.

2001: تشكیل وزارت امنیت ملی آمریكا اعلام شد تا از وقوع حوادثی نظیر رویدادهای نهم سپتامبر آن سال جلوگیری كند.

منبع:iranianshistoryonthisday.com
 


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:



<-PollName->

<-PollItems->

آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 111
بازدید دیروز : 114
بازدید هفته : 1205
بازدید ماه : 1177
بازدید کل : 32402
تعداد مطالب : 138
تعداد نظرات : 5
تعداد آنلاین : 1